Jak zorganizowany jest padok MotoGP
Mistrzostwa Świata MotoGP to małe, podróżujące miasta, które z wyścigu na wyścig przenoszą się z jednego toru na drugi. Różnią się one w zależności od kraju, kontynentu a wiele z nich ma bardzo różne cechy, które sprawiają, że ich organizacja nie zawsze jest łatwe do wykonania.
Życie na torach powoli zbliża się do tego, co wiedzieliśmy przed nadejściem pandemii COVID-19, chociaż wynikające z niej ograniczenia nieco utrudniły organizację padoku MotoGP w ostatnich 2 sezonach. Padok wymaga złożonej i sprawnej organizacji, każdorazowo mieszka w nim około 3000 osób. Jest on prowadzony przez IRTA – stowarzyszenie drużynowe – podmiot odpowiedzialny za nadanie finalnego kształtu padoku, przydzielanie przestrzeni dostępnej dla każdego zespołu i obsługę ruchu pojazdów oraz samych wejściówek dla gości i dziennikarzy.
Kiedy fani przybędą na tor w czwartek rano lub w piątek, ustawianie padoku jest zakończone. W sumie zawsze jest około 300 pojazdów, które bez dobrze przygotowanej logistyki mogłyby wywołać prawdziwy chaos organizacyjny.
Jako pierwsze wjeżdżają zawsze pojazdy zespołów MotoGP, są to ciężarówki serwisowe i pojazdy hotelowe, a następnie za nimi prawo wjazdu mają pojazdy Moto2 i Moto3. Specjalnych kamperów dla motocyklistów z powodu ograniczeń przestrzennych jest coraz mniej, zamiast tego aktualnie zawodnicy mają do wyboru ciężarówki firmy GP Rooms, która oferuje duży i przestronny pokój do odpoczynku i prywatności. Zajmują się oni również transportem rzeczy samego zespołu z toru na tor.
IRTA ma pracowników dedykowanych do każdej funkcji. Jeden z jej członków zajmuje się wejściem na padok, dwóch innych pomaga ciężarówkom, a inny zarządza kamperami. Rozkład przestrzeni zależy w dużej mierze od wielkości toru, żadne nie są takie same. MotoGP jest klejnotem w koronie i otrzymuje największe miejsca na padoku. Zespoły Moto2 i Moto3 umieszczają swoje zespoły na znacznie mniejszych placach.
Wyniki zawodników od pierwszego wyścigu określają, kto ma odpowiedni box zespołowy, a kto nie, co ma wpływ na pracę zespołu podczas samego rajdu. Na przykład Sachsenring, ze swoimi ciasnymi obiektami i bardzo małym padokiem, może być jednym z najbardziej niewygodnych torów do pracy dla dużych zespołów fabrycznych.
Powierzchnie boksów i rozmiary padoków
Zespoły rajdowe z tym samym producentem motocykli są zwykle ustawiane obok siebie, aby ułatwić pracę ekipom technicznym. Na padoku powierzchnia, jaką mogą zajmować pojazdy mieszkalne jest ograniczona do 115 m2 w przypadku MotoGP, 100 m2 w przypadku Moto2 i 80 m2 w przypadku Moto3. IRTA jest zazwyczaj elastyczna w stosunku do przestrzeni, a zespoły na ogół utrzymują swoje struktury na padoku przez kilka sezonów, aby zrekompensować sobie koszty, ponieważ rozstawienie „namiotu” wielkości pokazanej na poniższym zdjęciu nie jest tanie …
Obsługa GP organizuje również duże przenośne biura rajdowe w sercu samego wyjazdu na tor obok budynku kontrolnego. Jest to bez wątpienia największy obiekt w każdym MotoGP, w którym może pomieścić kadrę zarządzającą, wszystkie odpowiednie działy, personel ds. komunikacji i utrzymania ruchu itp. Obok szpitala stacjonarnego znajduje się również miejsce na ruchomą klinikę, w miejscu o najlepszym dostępie dla służb ratowniczych.
Gdy wszyscy z danego zespołu rajdowego są na swoim miejscu, czas na montaż infrastruktury samego padoku . Na ustawienie naczep zespoły spędzają od sześciu do ośmiu godzin, w zależności od wielkości i złożoności projektu, a kiedy skończą, muszą wyczyścić ciężarówki, aby wyglądały nienagannie. Przechodzą one intensywne czyszczenie, by lśniły na przybycie pierwszych fanów, gości i ekip telewizyjnych.
Etykieta w miasteczku MOTO GP
Istnieje szereg zasad zachowania, których należy przestrzegać. Na przykład hałas. po godzinie 21:00 żadne silniki nie mogą być uruchamiane na padoku, a jeśli zespół musi to zrobić, to ma wydzielone miejsce w alei serwisowej. W rzeczywistości od północy do 8 rano następnego dnia nie można hałasować. Czasami zespoły zabawiają swoich gości kolacjami lub uroczystościami, ale cisza nocna dla wszystkich zaczyna się o północy.
Istnieje kilka przepisów dotyczących etykiety, jest zakaz jazdy bez koszuli; zakaz używania przedmiotów rekreacyjnych, takich jak plastikowe baseny, wywieszania ubrań; żadnych zwierząt; zakaz gotowania i jedzenia poza wyznaczonymi miejscami oraz zakaz spożywania alkoholu. Zawodnicy muszą nosić długie spodnie podczas oficjalnych konferencji prasowych. Każdy z zawodników przynajmniej raz musiał pożyczyć długie spodnie jakiemuś innemu zawodnikowi, ponieważ przyjechał w krótkich spodenkach…